دیجیتال مارکتینگ
این کلمه به گوش همه آشناست؛ دیجیتال مارکتینگ!
هر کجای دنیای مجازی که قدم میگذاریم اثری از این مفهوم را میبینیم، اما به راستی دیجیتال مارکتینگ چیست؟
حتماً به یاد دارید که در دوران کودکی، وقتی به سفری جادهای یا حتی درون شهری میرفتیم دائما از شیشه ماشین به بیرون نگاه میکردیم و گاهاً با تبلیغات کنار جادهای تحت عنوان “بیلبورد” برمیخوردیم. شاید تحت تاثیر این بیلبوردها، رستوران مقصد یا برند شکلاتی که مصرف میکردیم را تغییر میدادیم. با همین مثال ساده، میتوان نشان داد که یک تبلیغ خلاقانهتر میتواند مشتری یک برند را به امتحان کردن برند دیگر ترغیب کند و شاید او را ازآن خود کند.
تصور کنید دیدن این تبلیغ برای یک کودک یا حتی بزرگسال چقدر میتواند وسوسه انگیز باشد و او را به فکر خوردن بستنی در یک روز داغ تابستانی در حالی که کولر ماشین خراب شده و او از شدت گرما مینالد، بیندازد.
این شیوه تبلیغاتی تا چندی پیش، عملا تا قبل از فراگیر شدن استفاده از اینترنت و تلفن هوشمند یکی از موثرترین روشهای تبلیغاتی به شمار میرفت، اما امروزه کمتر کسی چه بعنوان راننده و چه بعنوان سرنشین خودرو، به محیط اطراف توجه کامل دارد و عمدتاً حواس بیشتری را به موبایل و فضاء مجازی میدهد. همین امر، باعث تولد سبک جدیدی از بازاریابی به نام “دیجیتال مارکتینگ” شد.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ یا همان بازایابی آنلاین، به تبلیغات از طریق کانالهای ارتباطی دیجیتال برای ارتقاء برند و اتصال مشتریهای بالقوه به فروشنده از طرق زیر گفته میشود:
- موتورهای جستجو
- وبسایتها
- شبکههای اجتماعی
- ایمیل
- نرمافزارهای موبایل
- پیامکهای متنی
- تبلیغات آنلاین[1]
[1] منظور از این نوع تبلیغات، تبلیغاتیست که در سایت های مختلف ظاهر میشوند.
امروزه خریداران برای تحقیق در راستای خرید یک کالا، بهشدّت به جستجوهای اینترنتی و استفاده از شبکههای اجتماعی متّکی هستند به طوری که طبق آمار، 77% افراد برای آشنایی با یک برند خاص از اینترنت استفاده میکنند و 51% افراد قبل از خرید یک کالا، اطلاعات مورد نیازشان دربارهء آنرا از اینترنت و شبکههای اجتماعی کسب میکنند.
دیجیتال مارکتینگ چگونه کار میکند؟
دیجیتال مارکتینگ از گستره وسیعی از استراتژیها برای نزدیک شدن به مشتری استفاده میکند که میتواند به منظور ترغیب آنها برای خرید محصول، افزایش آگاهی دربارهء برند یا صرفاً آشنایی با برند باشد. دیجیتال مارکتنیگ نوین از روشهای متعددی بهره میبرد؛ مانند:
- شبکههای اجتماعی
- کانتنت مارکتینگ
- وبسایت مارکتینگ
- سئو
- تبلیغات PPC
هر چه روش استفاده شده، ذهن مشتری را بیشتر به خود درگیر کند و تعاملیتر باشد، جایگاه برند در ذهن مشتری پررنگ تر میشود و در هنگام انتخاب محصول نام برند برای او دارای اعتبار بیشتری خواهد بود.
تفاوت B2B و B2C مارکتنیگ چیست؟
حتماً تا الان نام های بالا به گوشتان خورده است. B2B همان Business-to-business و B2C همان Business-to-costumer است.
حالا منظور از اصطلاحات فوق چیست؟
در B2B مارکتینگ تمرکز اصلی بر ارتباط گیری مستقیم و موثر با کسب و کارها و معامله کردن با آنهاست؛ در حالی که در B2C مارکتنیگ هدف اصلی برقراری ارتباط با ذهن و قلب مشتری ها و مصرف کنندگان است.
برای مثال، در B2B مارکتینگ راهبرد پیام رسانی جهت آگاه سازی سایر کسب و کارها از چشم اندازهای شما با ادبیات صنعتی و رسمی تر با حالتی مستقیم و بی پرده مطرح است؛ در حالی که در B2C مارکتنیگ هیجان زده کردن مشتری با روش هایی مانند روایت داستان است که عمدتا مورد استفاده قرار می گیرد تا آگاهی برند و برقراری ارتباط با عواطف مشتری به نحو بهتری انجام گیرد.
مزایاء دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند تا مشتریان و مخاطبان خود را بشناسید، اطلاعات مهمی دربارهشان بدست آورید و معیارهایی ارائه دهید که به تیم مارکتنیگ شما اعتبار می بخشند. مزایاء دیجیتال مارکتینگ شامل موارد زیر می شود:
- شناخت مخاطب
دیجیتال مارکتنیگ روشی بهینه برای برقراری ارتباط و شناخت مشتری می باشد. داشتن استراتژی برای فعالیت در شبکه های اجتماعی امری حیاتی و مهم است و به شما این امکان را می دهد که سریع تر و آسان تر با مخاطب ارتباط برقرار کنید. شما باید خود را با نیازها و خواسته های مشتری(مخاطبان) وفق دهید و اعتباری برای خود در ذهن آنها ایجاد کنید تا شما را از سایر رقبا متمایز سازد.
- کم هزینه بودن
در مقایسه با روش های سنتی بازاریابی، دیجیتال مارکتنیگ کم هزینه است. شما می توانید یک وبسایت حرفه ای را با هزینه ای کمتر از طراحی مخصوص، با استفاده از قالب های آماده بسازید. عضویت در فضاء مجازی رایگان است؛ می توان از این امکان بهره برد و به طور موثری برند خود را شناخته شده کرد.
- ارتباطات فرامرزی
با استفاده از دیجیتال مارکتنیگ، امکان دسترسی به شما برای مخاطبان از هر کجای دنیا فراهم است؛ حتی راحت تر از دیدن آگهی در روزنامه محلی!
امروزه می توان کسب و کار را گسترش داد و مخاطبان را از راه هایی که در گذشته غیر ممکن به نظر می رسید، جذب کرد.
- دیجیتال مارکتینگ منعطف است
با استفاده از دیجیتال مارکتینگ می توان استراتژی های مختلف را برای اهداف مختلف تست کرد، نتایج را مشخص و بررسی کرده و در صورت نیاز تغییرات جدید را اعمال کرد.
- مشتری محوری
دیجیتال مارکتنیگ بر بسترهای متنوعی اجرا می شود و هر بستر مخاطبان ویژه خود را دارد. به طور مثال، از همین امکان می توان برای نمایش تبلیغات منحصر به فرد برای هر نفر استفاده کرد به طوری که تبلیغ نمایش داده شده با علایق مخاطب همخوانی داشته و جذابیت داشته باشد.
انواع دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ حوزه های بسیاری را شامل می شود و باید هر حوزه را متناسب با نیاز کسب و کار و علاقه مخاطب بهینه سازی کرد.
- PPC : تبلیغات pay-per-click عملکردشان به این شیوه است که مخاطب در حال جستجو، اگر از کلید واژه های مربوط به کسب و کار شما استفاده کند پنجره ای برای او برای انتقال به صفحه شما برای مثال روی یک صفحه وبسایت وجود داشته باشد و در صورت کلیک کردن، سایت مبدا مبلغی را از شما دریافت خواهد کرد.
- SEO: سئو همان بهینه سازی موتور جستجو است که مبحثی بسیار گسترده است؛ اما به طور خلاصه به این اشاره دارد که چگونه می توان محتوای تولید شده را برای گوگل و مخاطبان جستجوگر بهینه سازی کرد و به نتایج اولیه جستجو در گوگل دستیافت.
- کانتنت مارکتنیگ: محتواء تولید شده توسط کسب و کارها باید مختصر، مفید و بهینه باشد. کانتنت مارکتینگ یا همان بازاریابی محتوا ارتباط بسیاری با سئو دارد و می توان گفت که این دو مکمل یکدیگر هستند. محتواء مناسب و کاربردی، مخاطب را وابسته به سایت خواهد کرد.
- ایمیل مارکتنیگ: ایمیل مارکتنیگ را تقریبا هر کسی که مالک یک آدرس ایمیل معتبر باشد تجربه کرده است. ارسال ایمیل های تبلیغاتی، اطلاع رسانی درباره کمپین های جدید و … همگی از طریق ایمیل مارکتینگ نیز صورت میگیرد.
- موبایل مارکتنیگ: در دوران کنونی، جمعیت بسیار بالایی از افراد حداقل یک موبایل در اختیار دارند. جیب شلوار، میز کار و میز کنار تخت؛ تقریبا همه جا دسترسی آسان و سریع به موبایل محیا است و در صورت آمدن اعلان جدید، کاربران به سرعت موبایل را برداشته و چک می کنند. همین امر اهمیت موبایل .مارکتینگ را به وضوح توضیح می دهد. ارسال پیامک های تبلیغاتی یک نمونه از موبایل مارکتنیگ است.
با توجه به توصیفات بالا، اهمیت یادگیری هر چه سریعتر مهارت های موثر در دیجیتال مارکتینگ مشخص است. تعداد بسیاری مشتری بالقوه وجود دارند که با داشتن استراتژی صحیح و اقدامات به موقع در حوزه های سئو، ایمیل مارکتینگ و … می توان به آنها دسترسی پیدا کرد و از وجود آنها بهره برد.
راستی ؛مارکتینگ چیست؟؟